Skådiskarriär TIPS

Hade tänkt att svara på några frågor som en tjej som heter Sandra :) och det är såklart Sandra att jag ska försöka hjälpa :) no problem!
 
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
 

För det första, Vart börjar man? Så svårt, är ju medlem på statist som kanske kan ge något men utöver det, vart ska jag söka mig? vad vill regissörerna att man gör? hur kan man sticka ut så de kommer ihåg en? Tips?

 

Svar: Gud, jag är lite sämre på hur den Svenska film branschen fungerar, men den Svenska i mitt intryck är att det finns inte lika mycket chanser att ta sig in och det finn mycket mindre pengar att tjäna,

Är lite osäker på vad du menar med söka dig till...  men försök skaffa dig så mycket jobb som möjligt det kan leda till fler jobb om folk kommer ihåg dig och tycker att du var bra, skaffa dig kontakter i branschen som kan vara bra för att få nys om nya möjligheter och jobb, hitta kurser med lärare som har bra kontakter till tv, filmbolag eller castigdirectors dom kan säkert hjälpa dig att få en audition eller två! Se till att synas för folk i branschen! Men den Svenska film branschen i min åsikt är svårare att ta sig in i det finns inte direkt någon helt klart stig du kan ta, jag hade tur och fick en tv, foto och film roll innan jag flyttad ifrån Sverige och jag hittade dom från statist. Omringa dig med folk i branschen kan du troligtvis få möjligheter auditions eller ta reda på möjligheter.

Stick ut genom att vara RIKTIGT bra och var trevlig och visa att du har en bra personlighet. Utseende mässigt är lite svårt att tipsa om eftersom jag inte vet hur du ser ut men översminka dig ALDRIG se naturlig och fräch ut och gärna yngre som du kanske vet gillar dom att anställa äldre som ser yngre ut och var inte för uppklädd men se fräch ut när det gäller kläderna med, snyggt vardagligt.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

2. Den här auditionresan du gjort, hur går den till? Vilken organisation åkte du med? Hur länge? Och ger den något, eftersom man inte är amerikansk?

 

Svar: Resan jag åkte på var med ett företag som heter Hey Hollywood here I come, pogramet pågår i ca 2-4 dagar beror på vilket "paket" man betalar för,  ja den ger något men... man måste vara berädd på att fixa ditt arbetsvisum helt själv, vilket kan vara SJUKT krongligt och svårt (lämnar en videoblogg nedan där jag pratar om det), agenterna som kommer dit kommer för att se utlänska talanger det är det som är pängen med själva Hey Hollywood pogramet att utlänska skådisar får chansen att visa upp sig i USA. Dock borde du kunna prata ganska bra Engelska innan du åker, även fast dom gillar brytningar så kommer dom inte anställa dig till dom flesta rollerna då, om du ska söka skådisjobb  för att spela en amerikan måste du ju kunna prata som en :P

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

3. I din dokumentär berättade du att du tog privatlektioner i skådespeleri? Vart gör man det samt är det dyrt?

 

Svar: Jag tog privatlektioner enbart inför dom auditionerna för att vara riktigt bra och förbered inför dom, och då tränade jag nästan enbart på min monolog jag skulle spela upp på auditionen och några uppvärmningsövningar, oj det frågade du inte om :P hehe, jag tog kontakt med min teaterlärare och frågade om han skulle kunna tänka sig att ge mig privatlektioner och han sa jag :) och det är ganska dyrt jag kommer inte ihåg vad vi betalade kanske ca 200 kr tim.

 -----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Ska svara på resten sen :P kommer snart....

 

 

4. Mina föräldrar har inte direkt lust att flytta till USA haha men hur gör man för att komma dit någon vacker dag? Alltså är det jobbvisum som gäller och hur länge kan de hålla? Måste man ha jobbvisum för att ens kunna få en roll i en film där?

 

Svar: Gud den eviga frågan hur kommer man hit :P SKulle rekomendera att börja plugga här för att få ett visum för att ens få stanna kvar här, och ja du behöver ett jobbvisum och social security nummer för att få ett jobb eller att ens bli påskriven av en agentur, dom kommer inte skriva på dig om du inte har det! MEN kolla på videon nedan för att få lite tips och den lösningen jag har valt :) tro mig det är värt att kolla på! :)

 

 -----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

OCH SIST haha hur har du lärt dig flytande amerikanska, med korrekt accent osv? Du måste väl kunnat det innan du flyttade dit?

 

Svar: Jag kollade på så otroligt mycket Amerikanska filmer utan text innan jag åkte till USA första gången sen har jag ju varit där och gått i en skådespelar och modellskola och ungåts med amerikanser i audition pogram så jag har fått tillfällen att öva  och testa min engelska :)


 -----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 


Kommentarer
Postat av: Nathalie

Kan man gå med på LA casting utan att bo i Usa och kunna ''bra'' engelska, dock inte flytande...
Sen så undrar jag hur långt tid det tog för dig att lär dig flytande amerikanska? Och även hur mycket la du ner för att lära dig flytande amerikanska!
Älskar din blogg! :) Hittade den för någon dag sedan och kommer följa den dagligt nu, min dröm är också att bli skådespelerska

2013-01-10 @ 15:47:56

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0